Suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittaristo

Ymmärrä toimintanne laatu syvällisesti datan valossa.

Innostu muiden kuntien onnistumisista.

vuotta mittariston kehitystyötä

miljoonaa analysoitua hoitokäyntiä vuodessa

miljoonaa analysoitua toimenpidettä vuodessa

miljoonan asukkaan peittävyys

Pyydä lisätietopaketti

Asiakkaan terveys keskiöön

Näe asiakkaiden koko hoitopolku

Paranna diagnostiikkaa

Varmista varhaishoidon toteutuminen

Motivoivaa johtamista

Ohjaa henkilöstöä asettamalla laatutavoitteita

Seuraa henkilökohtaista onnistumista datan kautta

Suunnittele tarvittavat lisäkoulutukset

Juhli onnistumisia yhdessä

Kehitä toimintaa datan tukemana

Vertaa lukuja muihin mukana
oleviin kuntiin

Suunnittele kehitystoimenpiteet

Perustele tarvittavat toimenpiteet

Pyydä lisätietopaketti

Yhdessä kuntien kanssa kehitetty

 

NHG:n asiantuntijat ovat luoneet laatu- ja vaikuttavuusmittariston yhteistyössä kuntien ja kuntayhtymien kanssa. Visionamme on suun terveydenhuolto, jossa laatu on näkyvää niin ammattilais-, yksilö- ja kuntatasolla ja jossa vaikuttavuus huomioidaan päätöksenteossa yhtä vahvasti kuin kustannuksetkin. Esimerkiksi Espoon kaupungin suun terveydenhuolto on ollut mukana kehittämässä mittaristoa alusta alkaen ja heille myönnettiin Slushin Quality Innovation Award -kunniamaininta vuonna 2018 laatu- ja vaikuttavuusmittaristosta.

 

Tiedolla johtaminen mahdollistaa edelläkävijyyden

 

NÄMÄ ASIAT SAAT KÄYTTÖÖSI

  • 3 kk välein päivittyvä verkkoraportti
  • Hoidon laadun mittarit ammattilais-, hoitola- ja kuntatasolla.
  • Alkuperehdytys / mittariston läpikäynti koko henkilöstölle
  • Näet myös muiden mukana olevien kuntien raportit ja voit vertailla tuloksia

Teemme vertailun muiden kuntien laatuun helpoksi

Tiedonkeruu on sinulle ja organisaatiollesi vaivatonta. NHG sopii tiedon prosessoinnista yhdessä järjestelmän pääkäyttäjän kanssa. Tietoja pystytään käsittelemään kaikista yleisimmistä suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmistä GDPR:n mukaisesti ja tietoturvallisesti. NHG muodostaa aineiston vertailukelpoiseksi muiden kuntien kanssa helppolukuiseen ja visuaaliseen verkkoraporttiin. Lisätietopaketista saat tarkempaa tietoa mittaristosta.

Asiakkaiden kokemuksia mittaristosta

“On ollut ilo tehdä NHG:n kanssa töitä ja kehittää mittaristoa yhdessä. Olen vakuuttunut siitä, että tämä on se suunta, jolla päästään eteenpäin.” – Annamari Nihtilä, ylihammaslääkäri, Espoon kaupunki

”Arvostan laatu- ja vaikuttavuusmittariston tuomia uusia näkemyksiä. Vertailutiedot auttoivat pohtimaan omia toimintatapoja ja sitä, miten työtä voisi tehdä tehokkaammin ja vaikuttavammin.” – Marja-Leena Gröhn, ylihammaslääkäri, Sosteri.

“Olemme tyytyväisiä mittaristoista saatuihin tietoihin. Jatkossa haluamme panostaa lisää siihen, että ammattilaisemme voisivat hyödyntää vertailu- ja laatutietoa paremmin omassa työssään. Kliinisen laadun raportointi ja kokonaisuus on hyvä – suosittelen tätä muillekin.” Teija Niiranen, ylihammaslääkäri, PHHYKY

Mitttariston avulla on otettu merkittäviä kehitysloikkia

Espoolaisten suun terveys parantunut kaikilla mittareilla viidessä vuodessa

Espoon kaupunki panostaa hammashoidon kehittämiseen seuraamalla jatkuvasti NHG:n laatu- ja vaikuttavuusmittareita. Tarpeeseen kehitettyjen mittaristojen kautta on avautunut mahdollisuus nähdä entistä paremmin suun terveydenhuollon haasteet, jotka ovat tänä päivänä ennaltaehkäisyssä ja varhaisdiagnostiikassa. Viiden vuoden seurannassa parannusta on saatu kaikilla laadun ja vaikuttavuuden mittareilla.

Lue koko Espoon tarina NHG:n blogista tai aiheesta tehty juttu “Laatutyö muuttuu väestön terveydeksi” Hammaslääkärilehdestä nro 1/2021. 

Sosterissa parannettiin suun terveydenhuollon saatavuutta ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä

Suun terveydenhuollon saatavuus nousi merkittäväksi haasteeksi vuonna 2020 Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä (Sosterissa), joten siellä päätettiin tarttua härkää sarvista. Sosteri käynnisti yhteistyössä Nordic Healthcare Groupin (NHG) kanssa hoitoon pääsyä parantavan ja Sosterin suun terveydenhuollon toimintaa kokonaisuudessaan tukevan kehitysprojektin, joka toteutettiin vuoden 2020 aikana osana sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa Itä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta. Hammaslääkärin tutkimukseen pääsyn saatavuus parani kuudesta kolmeen kuukauteen. Laatu- ja vaikuttavuusmittareita käytettiin tilannekuvan muodostamisessa. Jatkossa Sosteri seuraa myös kehitystä mittariston avulla.

Lue koko Sosterin tarina NHG:n blogista tai aiheesta tehty juttu Hammaslääkärilehdestä 6/2021 otsikolla “Itä-Savossa parannettiin hoitoon pääsyä ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä.

Vaikuttavuuden mittaaminen on johtamisen työkalu

Vaikuttavuus on tapahtuman aikaansaama muutos asiakkaan tai potilaan toimintakyvyssä tai terveydentilassa, mitä asiakkaalle tai potilaalle tapahtuu. Vaikuttavuudella johtaminen edellyttää tietoa vaikuttavuudesta ja tiedon hyödyntämisen nivomista osaksi johtamisen prosessia.

– Vaikuttavuus tarkoittaa potilaalle relevantteja vaikutuksia, ja kustannusvaikuttavuus kertoo, millä rahalla näitä vaikutuksia saadaan aikaan, selventää Nordic Healthcare Groupin (NHG) tutkimusjohtaja Riikka-Leena Leskelä.

Lue koko juttu Hammaslääkärilehdestä.

“Toiminnan vaikuttavuudessa tieteellisiin tutkimuksiin perustuva näyttö käytettyjen menetelmien vaikuttavuudesta on tärkeää: tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Oleellista on myös, että menetelmiä käytetään oikein. NHG:n laatu- ja vaikuttavuusmittaristo pyrkii pureutumaan hoidon ja ehkäisyn toteutusprosesseihin ja niiden kehitykseen.”

Hannu Hausen
Emeritusprofessori
Hammaslääkäriliiton asiantuntija
NHG:n suun terveydenhuollon neuvonantaja
Terveydenhuoltopalkinnon saaja 2019

Pyydä lisätietopaketti

Tule sinäkin mukaan kasvavaan laadun seuraajien ja kehittäjien joukkoon

Vastaamme mielellämme kysymyksiin, kerromme palvelun yksityiskohdista tai järjestämme demon. Ota yhteyttä!

Petteri Bjurström
Myyntipäällikkö
puh. 040 646 1848

Lari Koukkula
Senioriasiantuntija
puh. 040 960 7221

Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@nhg.fi

Kysy meiltä myös NHG:n muista palveluista suun terveydenhuollon kehittämiseen

Suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittaristo

Ymmärrä toimintanne laatu syvällisesti datan valossa.

Innostu muiden kuntien onnistumisista.

vuotta mittariston kehitystyötä

miljoonaa analysoitua hoitokäyntiä vuodessa

miljoonaa analysoitua toimenpidettä vuodessa

miljoonan asukkaan peittävyys

Pyydä lisätietopaketti

Yhdessä kuntien kanssa kehitetty

 

NHG:n asiantuntijat ovat luoneet laatu- ja vaikuttavuusmittariston yhteistyössä kuntien ja kuntayhtymien kanssa. Visionamme on suun terveydenhuolto, jossa laatu on näkyvää niin ammattilais-, yksilö- ja kuntatasolla ja jossa vaikuttavuus huomioidaan päätöksenteossa yhtä vahvasti kuin kustannuksetkin. Esimerkiksi Espoon kaupungin suun terveydenhuolto on ollut mukana kehittämässä mittaristoa alusta alkaen ja heille myönnettiin Slushin Quality Innovation Award -kunniamaininta vuonna 2018 laatu- ja vaikuttavuusmittaristosta.

Asiakkaan terveys keskiöön

Näe asiakkaiden koko hoitopolku

Paranna diagnostiikkaa

Varmista varhaishoidon toteutuminen

Motivoivaa johtamista

Ohjaa henkilöstöä asettamalla laatutavoitteita

Seuraa henkilökohtaista onnistumista datan kautta

Suunnittele tarvittavat lisäkoulutukset

Juhli onnistumisia yhdessä

Kehitä toimintaa datan tukemana

Vertaa lukuja muihin mukana
oleviin kuntiin

Suunnittele kehitystoimenpiteet

Perustele tarvittavat toimenpiteet

Pyydä lisätietopaketti

Tiedolla johtaminen mahdollistaa edelläkävijyyden

NÄMÄ ASIAT SAAT KÄYTTÖÖSI

  • 3 kk välein päivittyvä verkkoraportti
  • Hoidon laadun mittarit ammattilais-, hoitola- ja kuntatasolla. 
  • Alkuperehdytys / mittariston läpikäynti koko henkilöstölle 
  • Näet myös muiden mukana olevien kuntien raportit ja voit vertailla tuloksia

Teemme vertailun muiden kuntien laatuun helpoksi

Tiedonkeruu on sinulle ja organisaatiollesi vaivatonta. NHG sopii tiedon prosessoinnista yhdessä järjestelmän pääkäyttäjän kanssa. Tietoja pystytään käsittelemään kaikista yleisimmistä suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmistä GDPR:n mukaisesti ja tietoturvallisesti. NHG muodostaa aineiston vertailukelpoiseksi muiden kuntien kanssa helppolukuiseen ja visuaaliseen verkkoraporttiin. Lisätietopaketista saat tarkempaa tietoa mittaristosta.

Asiakkaiden kokemuksia mittaristosta

 

“On ollut ilo tehdä NHG:n kanssa töitä ja kehittää mittaristoa yhdessä. Olen vakuuttunut siitä, että tämä on se suunta, jolla päästään eteenpäin.” – Annamari Nihtilä, ylihammaslääkäri, Espoon kaupunki

”Arvostan laatu- ja vaikuttavuusmittariston tuomia uusia näkemyksiä. Vertailutiedot auttoivat pohtimaan omia toimintatapoja ja sitä, miten työtä voisi tehdä tehokkaammin ja vaikuttavammin.” – Marja-Leena Gröhn, ylihammaslääkäri, Sosteri.

“Olemme tyytyväisiä mittaristoista saatuihin tietoihin. Jatkossa haluamme panostaa lisää siihen, että henkilöstö saadaan sitoutettua mittaristoon ja että ammattilaisemme voisivat hyödyntää tietoa yhä paremmin omassa työssään. Kliinisen laadun raportointi ja kokonaisuus on hyvä – suosittelen tätä muillekin.” Teija Niiranen, ylihammaslääkäri, PHHYKY

Mittariston avulla on otettu merkittäviä kehitysloikkia

Espoolaisten suun terveys parantunut kaikilla mittareilla viidessä vuodessa

Espoon kaupunki panostaa hammashoidon kehittämiseen seuraamalla jatkuvasti NHG:n laatu- ja vaikuttavuusmittareita. Tarpeeseen kehitettyjen mittaristojen kautta on avautunut mahdollisuus nähdä entistä paremmin suun terveydenhuollon haasteet, jotka ovat tänä päivänä ennaltaehkäisyssä ja varhaisdiagnostiikassa. Viiden vuoden seurannassa parannusta on saatu kaikilla laadun ja vaikuttavuuden mittareilla.

Lue koko Espoon tarina NHG:n blogista tai aiheesta tehty juttu “Laatutyö muuttuu väestön terveydeksi” Hammaslääkärilehdestä nro 1/2021.

—————————————————————————————————————————–

Sosterissa parannettiin suun terveydenhuollon saatavuutta ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä

Suun terveydenhuollon saatavuus nousi merkittäväksi haasteeksi vuonna 2020 Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä (Sosterissa), joten siellä päätettiin tarttua härkää sarvista. Sosteri käynnisti yhteistyössä Nordic Healthcare Groupin (NHG) kanssa hoitoon pääsyä parantavan ja Sosterin suun terveydenhuollon toimintaa kokonaisuudessaan tukevan kehitysprojektin, joka toteutettiin vuoden 2020 aikana osana sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa Itä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta. Hammaslääkärin tutkimukseen pääsyn saatavuus parani kuudesta kolmeen kuukauteen. Laatu- ja vaikuttavuusmittareita käytettiin tilannekuvan muodostamisessa. Jatkossa Sosteri seuraa myös kehitystä mittariston avulla.

Lue koko Sosterin tarina NHG:n blogista tai aiheesta tehty juttu Hammaslääkärilehdestä 6/2021 otsikolla “Itä-Savossa parannettiin hoitoon pääsyä ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä.”

——————————————————————————————————————————-

Vaikuttavuuden mittaaminen on johtamisen työkalu

Vaikuttavuus on tapahtuman aikaansaama muutos asiakkaan tai potilaan toimintakyvyssä tai terveydentilassa, mitä asiakkaalle tai potilaalle tapahtuu. Vaikuttavuudella johtaminen edellyttää tietoa vaikuttavuudesta ja tiedon hyödyntämisen nivomista osaksi johtamisen prosessia.

– Vaikuttavuus tarkoittaa potilaalle relevantteja vaikutuksia, ja kustannusvaikuttavuus kertoo, millä rahalla näitä vaikutuksia saadaan aikaan, selventää Nordic Healthcare Groupin (NHG) tutkimusjohtaja Riikka-Leena Leskelä.

Lue koko juttu Hammaslääkärilehdestä.

“Toiminnan vaikuttavuudessa tieteellisiin tutkimuksiin perustuva näyttö käytettyjen menetelmien vaikuttavuudesta on tärkeää: tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Oleellista on myös, että menetelmiä käytetään oikein. NHG:n laatu- ja vaikuttavuusmittaristo pyrkii pureutumaan hoidon ja ehkäisyn toteutusprosesseihin ja niiden kehitykseen.”

Hannu Hausen
Emeritusprofessori
Hammaslääkäriliiton asiantuntija
NHG:n suun terveydenhuollon neuvonantaja
Terveydenhuoltopalkinnon saaja 2019

Pyydä lisätietopaketti

Tule sinäkin mukaan kasvavaan laadun seuraajien ja kehittäjien joukkoon

Vastaamme mielellämme kysymyksiin, kerromme mittariston yksityiskohdista tai järjestämme demon. Ota yhteyttä!

Petteri Bjurström
Myyntipäällikkö
puh. 040 646 1848

Lari Koukkula
Senioriasiantuntija
puh. 040 960 7221

Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@nhg.fi

Kysy meiltä myös NHG:n muista palveluista suun terveydenhuollon kehittämiseen